Przedszkole Miejskie nr 12 w Otwocku
 

Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Domowe zabawy z przedszkolakami. Będziemy mierzyć!

Domowe zabawy z przedszkolakami.
Będziemy mierzyć!

Dzieci w wieku przedszkolnym słyszą, że używasz pojęć takich, jak: kilometry, centymetry,kilogramy, akry czy minuty. Dzieci widzą też jak mierzysz różne obiekty i mogą być ciekawe ile one same mają wzrostu lub jak długo będą w stanie wytrzymać stojąc na jednej nodze. Oto kilka przykładów zabaw domowych, pomocnych w zrozumieniu pojęć metrycznych.

 

Używaj pojęć metrycznych:

Wyjaśnij dziecku, co oznaczają pojęcia takie, jak: jednostka, pełny,ładunek, waga, metr, powierzchnia.
Zaproponuj dziecku, aby spróbowało porównać dwa różne obiekty pod względem ich wielkości, np.: „Jak uważasz, która z tablic jest szersza?”, „Które buty są cięższe?”, „Twoje czy Taty?”.
Zachęcaj dziecko do zadawania pytań dotyczących mierzenia różnych przedmiotów: „Możesz zapytać dziadka, w jaki sposób mierzy różne przedmioty w pracy”, „Pewnie chciałbyś wiedzieć czy w twoim pojemniku śniadaniowym zmieści się więcej produktów niż w moim?”.



Pokaż dziecku, w jaki sposób można mierzyć różne rzeczy i odmierzać różne
substancje podczas wykonywania codziennych zajęć domowych:

Dziecko może odmierzyć odpowiednią ilość wody i pokarmu, a następnie napełnić nimi miseczki zwierząt domowych.
Podczas wspólnego gotowania dziecko może ci pomagać, posługując się miarkami do odmierzania produktów.
Wyjaśnij dziecku, jak odczytywać temperaturę powietrza na termometrze oraz, jak posługiwać się deszczomierzem.
Dziecko może pomagać ci w napełnianiu toreb na śmiecie lub pojemników na przetwarzane surowce.
Przy twojej pomocy może również zapisywać, jak dużo śmieci lub surowców wtórnych wasza rodzina zużywa każdego dnia.
Możesz ustalić, ile wody należy użyć do podlania roślin w domu lub w ogrodzie, i zlecić dziecku ich podlewanie.









Wspólnie z dzieckiem graj w gry, które rozwijają umiejętności metryczne:

abawy takie, jak rzucanie na odległość np. woreczkami wypełnionymi fasolą, gra w klasy, zabawa w przeciąganie liny wyrabiają w dziecku wyczucie odległości.
Posługiwanie się stoperem lub minutnikiem podczas zabawy pomoże dzieciom nauczyć się korzystania z tych przyrządów oraz nabrać wyczucia czasu.



Zaproponuj dziecku inne gry i zabawy z zastosowaniem pojęć i przyrządów metrycznych:

Dziecko może bawić się pudełkami i zabawkami, które łączy się ze sobą, czy plasteliną, klockami i zabawkami, które można na siebie nakładać. Może też wykorzystywać podczas zabawy kawałki drewna i materiału.
Pozwól dziecku podczas zabawy  korzystać z przyrządów pomiarowych takich, jak np.: linijka, waga, zegar, kroplomierz. Na plaży natomiast, może bawić się przezroczystymi tubami i pojemnikami na wodę i piasek.
Zachęć dziecko do korzystania z nietypowych „pomocy pomiarowych”  takich, jak kafle ceramiczne, własne dłonie, buty, gruby sznurek do określania wielkości różnych obiektów, np. „Długość tego stołu odpowiada szerokości pięciu kwadratowych kafelków”.
Możesz bawić się z dzieckiem w zgadywanie, ile waży np. wasz pies, członkowie rodziny, zabawki, a następnie zważyć je, aby upewnić się, czy przypuszczenia były trafne. Przy twojej pomocy dzieci mogą zaznaczać wyniki swoich zgadywanek na wykresie, aby śledzić postęp w ich trafności.
Wspólnie z dzieckiem możesz zbudować karmnik dla ptaków, skleić model samolotu lub spróbować stworzyć jakieś inne konstrukcje.