Przedszkole Miejskie nr 12 w Otwocku
 

Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Scenariusz zajęcia dla dzieci pięcioletnich

TEMAT: Zabawy z figurami geometrycznymi.
Cele:
1.    Manipulowanie figurami geometrycznymi.
2.    Rozpoznawanie, porównywanie oraz nazywanie figur płaskich: kwadrat, prostokąt, trójkąt, koło.
3.    Klasyfikowanie figur geometrycznych według dwóch i więcej cech.
4.    Układanie z kółek figur geometrycznych płaskich.
5.    Osiągnięcie zadowolenia z pokonania trudności.
Metoda: zadaniowa
Pomoce:
Klocki Dinesa, obręcze, 10 kółek w kopercie dla każdego dziecka, kartony, klej.
Przebieg zajęć
1.    Na macie znajdują się rozsypane figury geometryczne. Dzieci siedzą w kole przed figurami.
Nauczycielka zwraca się do dzieci z pytaniem: Co to jest za bałagan? Pokazuje figury. Proszę, żebyście pomogły mi uporządkować figury.
Dzieci porządkują figury według dwóch cech i więcej, koloru, wielkości i kształtu. Proszę, żeby uporządkowane figury układać do obręczy. Pokażcie wybraną figurę koledze i sprawdźcie czy dobrze ją nazwało.
Wybrane dziecko wybiera figurę, kolejne wskazane na koleżankę lub kolegę odgaduje figurę.
       Dla każdego z Was przygotowałam zadanie. Wyszukajcie koperty ze swoim imieniem i zajmijcie miejsca.
Dzieci siadają przy stolikach. Nauczycielka prosi, żeby dzieci ułożyły z kółek kolejne figury. Po skończeniu nauczycielka pokazuje dzieciom jak ułożyła swoją figurę, przypinając do tablicy już naklejoną na karton. Dzieci układają kolejną dowolnie wybraną przez siebie figurę, nazywają ją i przyklejają na karton.
Nauczycielka prosi, ażeby każde powiedziało jaką figurę ułożyło.
        Zapraszam wszystkie dzieci do wspólnej zabawy ruchowej „ FIGURKI GEOMETRYCZNE”.

Uwagi o realizacji:
W przypadku pojęć figur geometrycznych ważne są osobiste doświadczenia dzieci: manipulacje pozwalające porównywać przedmioty, dostrzegać i koncentrować się na cechach podobnych i nazywać je.