Przedszkole Miejskie nr 12 w Otwocku
 

Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Gry dydaktyczne w nauczaniu matematyki

REFERAT PT.: ÔÇ× GRY DYDAKTYCZNE W NAUCZANIU MATEMATYKIÔÇŁ

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Aktywizacj─Ö dzia┼éalno┼Ťci poznawczej przez zabawy i gry dydaktyczne i gry tematyczne uwa┼╝a─ç mo┼╝emy jako wa┼╝ny czynnik optymalizuj─ůcy proces wychowania i nauczania wczesnoszkolnego.
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Uruchomiane w ten spos├│b mechanizmy orientacyjno ÔÇô poznawcze, motywacyjne i spo┼éeczno ÔÇô wychowawcze w zachowaniu dzieci przyczyniaj─ů si─Ö do zminimalizowania trudno┼Ťci i niepowodze┼ä w nauce szkolnej klas pocz─ůtkowych.
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Najwa┼╝niejsza rola zabaw poznawczych polega na wzbudzaniu w dzieciach entuzjazmu i pozytywnych postaw do wykonywania zada┼ä szkolnych. R├│┼╝norodne zadania ÔÇô ─çwiczenia realizowane w formie gier i zabaw dydaktycznych mog─ů sta─ç si─Ö ┼║r├│d┼éem osi─ůgania sukces├│w i po┼╝─ůdanych wynik├│w.
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Gra i zabawa dydaktyczna staje si─Ö okre┼Ťlonego rodzaju rozrywk─ů umys┼éow─ů, a jej wynik jest naturaln─ů i bezbolesn─ů dla uczenia ocen─ů jego wynik├│w, por├│wnywania z wynikami innych uczestnik├│w zabawy. Aby by─ç dobrym partnerem w zabawie, dziecko musi kierowa─ç sw─ů uwag─Ö na prawid┼éowe wykonywanie r├│┼╝nych zada┼ä, musi kontrolowa─ç dzia┼éania w┼éasne i partner├│w. Zabawowe formy uczenia si─Ö przyczyniaj─ů si─Ö do z┼éagodzenia wysi┼éku woli, do podtrzymywania zainteresowania i ciekawo┼Ťci poznawczej, koncentracji uwagi, pami─Öci spostrze┼╝eniowo ÔÇô wzrokowej i s┼éuchowej. Przy pomocy zabaw aktywizuj─ů si─Ö r├│┼╝ne funkcje poznawcze jak: odbi├│r i interpretacja danych zmys┼éowych, procesy my┼Ťlenia, czyli tworzenia jednostek poznawczych w postaci schemat├│w, obraz├│w umys┼éowych, symboli i poj─Ö─ç oraz kszta┼étowanie si─Ö operacji logicznych ( rozumowanie ), wyja┼Ťniania i oceny.
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Aktywno┼Ť─ç dziecka w formie zabawy jest bardzo pomocna w rozwijaniu zdolno┼Ťci dostrzegania znacz─ůcych element├│w obserwowanych fakt├│w i zdarze┼ä, wskazywaniu r├│┼╝nych zale┼╝no┼Ťci i zwi─ůzk├│w przyczynowo ÔÇô skutkowych. Podczas gier i zabaw, dzieci przyswajaj─ů sobie r├│┼╝ne regu┼éy, zapami─Ötuj─ů je i stosuj─ů w odpowiednim momencie. Szczeg├│lne znaczenie ma dos┼éowne zapami─Ötywanie regu┼é, definicji i okre┼Ťle┼ä. Dotyczy to zw┼éaszcza zapami─Ötywania trudnych regu┼é m.in. matematycznych.
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á W zabawach i grach mamy do czynienia zar├│wno z aktywno┼Ťci─ů percepcyjn─ů (poznawanie bezpo┼Ťrednie, za pomoc─ů zmys┼é├│w), jak i aktywno┼Ťci─ů asymilacyjn─ů (przyswajanie, zw┼éaszcza pami─Öciowe). Przy pomocy zabaw mo┼╝emy kszta┼étowa─ç trudno dost─Öpne w okresie wczesnoszkolnym elementy rzeczywisto┼Ťci, jak: w┼éa┼Ťciwo┼Ťci i stosunki przestrzenne, czasowe i wielko┼Ťciowe.
        


    


┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Gry i zabawy o tre┼Ťci matematycznej spe┼éniaj─ů r├│┼╝norodne cele i zadania poznawcze:
-┬á┬á ┬áu┼éatwiaj─ů intuicyjne rozumienie trudnych, abstrakcyjnych poj─Ö─ç matematycznych i geometrycznych, np.: poj─Öcia zbioru i liczby, j─Özyka relacji, stosunk├│w wielko┼Ťciowych i przestrzennych;
-┬á┬á ┬ástwarzaj─ů sytuacje umo┼╝liwiaj─ůce ─çwiczenie techniki rachunkowej w zakresie czterech podstawowych dzia┼éa┼ä arytmetycznych wraz z elementami logiki kombinatoryki.
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á R├│┼╝ne rodzaje gier i zabaw matematycznych umo┼╝liwiaj─ů zdobywanie bezpo┼Ťrednich do┼Ťwiadcze┼ä w zakresie spostrzegania liczb, dzia┼éa┼ä matematycznych i figur geometrycznych, sprzyjaj─ů samodzielnemu poszukiwaniu i odkrywaniu ich w┼éasno┼Ťci oraz stosunk├│w wielko┼Ťciowych i przestrzennych, dopomagaj─ů w kszta┼étowaniu poj─Ö─ç matematycznych i geometrycznych oraz umiej─Ötno┼Ťci operowania nimi w sytuacjach zadaniowych. Szczeg├│lne zadanie maj─ů zabawy geometryczne ─çwicz─ůce orientacj─Ö w zakresie stosunk├│w przestrzennych oraz rozpoznawaniu i nazywaniu prostych figur geometrycznych.
 








                                                                                                       Opracowała Marzena Pawlak.