Przedszkole Miejskie nr 12 w Otwocku
 

Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Scenariusz zajęcia muzycznego dla 6 latków

TEMAT: Marcowy garnek.

Cele:
- wdrażanie do wykorzystywania naturalnych efektów dźwięków, aby ilustrować zmiany
  atmosferyczne,
- zwrócenie uwagi na bogactwo efektów dźwiękowych wydawanych przez naczynia
  kuchenne.
Środki dydaktyczne:
Kuchenne „instrumenty muzyczne” (garnki, pokrywki, wałki itp.), ilustracja do powiedzenia: „W marcu jak w garncu”, gazety.
Metoda:
Opowieść ruchowa.
Repertuar:
Piosenka „Kasza marcowa”.
Przebieg zajęcia:
1.    Wyjaśnienie powiedzenia: „W marcu jak w garncu”.
Nauczyciel eksponuje ilustrację przedstawiającą olbrzymi garnek, do którego z chmury wpadają różne opady atmosferyczne: deszcz, śnieg, grad.
2.    Wypowiadanie słów „W marcu jak w garncu” z zastosowaniem zmiennej dynamiki,
tempa, rytmu.
Dzieci podczas wypowiadania tych słów mają próbować wydobywać różne efekty dźwiękowe ilustrujące opady, np.:
•    deszcz – delikatne uderzenia palcami w gazetę,
•    grad – mocne uderzenia palcami w gazetę,
•    śnieg – lekkie, wzajemne dotykanie paluszków.
3.    Nauka śpiewania piosenki „Kasza marcowa”.
•    Podczas śpiewania zwrotek dzieci naśladują gestami gotowanie, mieszanie, karmienie lalek. W trakcie refrenu dzieci tańczą pojedynczo, starając się wyczuć rytm i tempo melodii.
4.    Nazywanie kuchennych „instrumentów muzycznych”.
•    Wybór jednego z nich, otoczenie kolorowym kółkiem.
5.    Próba dowolnej „gry” na wybranych „instrumentach” przygotowanych przez nauczyciela.
6.    Ponowne śpiewanie piosenki „Kasza marcowa” z towarzyszeniem kuchennych „instrumentów muzycznych”.
Uwagi o realizacji:
„Muzyka” – to tak jak ptaki śpiewają, pada deszcz, Pani kucharka gotuje, szumi morze. Tak wypowiadają się dzieci po zajęciach. Staram się zachwycić dzieci różnego rodzaju instrumentami wydobywając z nich różne efekty dźwiękowe.