Przedszkole Miejskie nr 12 w Otwocku
 

Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Inteligentny Przedszkolak

Inteligencja jest w du┼╝ej mierze zespo┼éem cech wrodzonych, jednak mo┼╝na j─ů rozwija─ç od najm┼éodszych lat. Ju┼╝ w przedszkolu wida─ç, jak maluchy r├│┼╝ni─ů si─Ö od siebie zdolno┼Ťciami, sposobem postrzegania ┼Ťwiata, wra┼╝liwo┼Ťci─ů i komunikatywno┼Ťci─ů. Ma┼éa Kasia przewodzi z ┼éatwo┼Ťci─ů ca┼éej grupie, Ewa pi─Öknie maluje, natomiast Tomek potrafi p├│┼é dnia przesiedzie─ç sam nad g├│r─ů klock├│w i wyczarowa─ç z nich pi─Ökn─ů budowl─Ö - ka┼╝dy cz┼éowiek jest inny i posiada r├│┼╝ne rodzaje inteligencji.


Inteligencja jest w du┼╝ej mierze zespo┼éem cech wrodzonych, jednak mo┼╝na j─ů rozwija─ç od najm┼éodszych lat. Ju┼╝ w przedszkolu wida─ç, jak dzieci r├│┼╝ni─ů si─Ö od siebie zdolno┼Ťciami, sposobem postrzegania ┼Ťwiata, wra┼╝liwo┼Ťci─ů i komunikatywno┼Ťci─ů. Ma┼éa Kasia przewodzi z ┼éatwo┼Ťci─ů ca┼éej grupie, Ewa pi─Öknie maluje, natomiast Tomek potrafi p├│┼é dnia przesiedzie─ç sam nad g├│r─ů klock├│w i wyczarowa─ç z nich pi─Ökn─ů budowl─Ö - ka┼╝dy cz┼éowiek jest inny i posiada r├│┼╝ne rodzaje inteligencji, a im wcze┼Ťniej zwr├│cimy uwag─Ö na wszechstronny rozw├│j u dziecka, tym wi─Öksze damy mu szans─Ö na ┼╝yciowy sukces. Wsp├│┼écze┼Ťni psychologowie wyodr─Öbniaj─ů r├│┼╝ne typy inteligencji, my wybrali┼Ťmy z nich osiem, kt├│re wydaj─ů si─Ö najbardziej istotne dla rozwoju ma┼éego dziecka i kt├│re pos┼éu┼╝y┼éy nam przy tworzeniu program├│w edukacyjnych oraz naszego serwisu.


Inteligencja wizualno-przestrzenna

Osoby obdarzone tym typem inteligencji, ┼Ťwietnie radz─ů sobie z czytaniem map, schemat├│w, wykres├│w, lubi─ů gra─ç w gry planszowe, doskonale rysuj─ů i tworz─ů bry┼éy przestrzenne, a tak┼╝e uk┼éadaj─ů historyjki obrazkowe. Tak─ů inteligencj─ů obdarzeni s─ů arty┼Ťci, architekci, nawigatorzy. Dziecko, kt├│re z ┼éatwo┼Ťci─ů uk┼éada puzzle i godzinami z zapa┼éem buduje tr├│jwymiarowe kompozycje z klock├│w, lubi rysowa─ç oraz ma bogat─ů wyobra┼║ni─Ö ÔÇô wykazuje zdolno┼Ťci, o kt├│re warto si─Ö zatroszczy─ç od najm┼éodszych lat.


Nasze propozycje zabaw:

Uk┼éadanie klock├│w, puzzli, budowanie domk├│w z pude┼éek, uk┼éadanie element├│w w przestrzeni, rysowanie, malowanie, zabawy z plastelin─ů, wsp├│lne czytanie map i czytanie ksi─ů┼╝ek z ilustracjami, kolorowanie obrazk├│w i uk┼éadanie je w historyjki.



Inteligencja j─Özykowa
Obdarzeni s─ů ni─ů ludzie, kt├│rzy z ┼éatwo┼Ťci─ů formu┼éuj─ů my┼Ťli, doskonale pisz─ů i m├│wi─ů, lubi─ů gr─Ö s┼é├│w, ch─Ötnie u┼╝ywaj─ů metafor, lubi─ů czyta─ç. Ten typ inteligencji charakteryzuje literat├│w, autor├│w tekst├│w, dziennikarzy, prawnik├│w. Jest ona niezwykle wa┼╝na, poniewa┼╝ stanowi narz─Ödzie do komunikowania si─Ö ze ┼Ťwiatem, wyra┼╝ania emocji, my┼Ťli. Jednak mowa nie jest umiej─Ötno┼Ťci─ů wrodzon─ů. Dziecko uczy si─Ö jej podczas kontakt├│w z otoczeniem i to g┼é├│wnie od najbli┼╝szych mu ludzi zale┼╝y, jak b─Ödzie w przysz┼éo┼Ťci komunikowa─ç si─Ö ze ┼Ťwiatem.


Nasze propozycje zabaw:
Wsp├│lne czytanie ksi─ů┼╝ek, rozmowy, zach─Öcanie do tworzenia w┼éasnych opowie┼Ťci, s┼éuchanie i uczenie si─Ö na pami─Ö─ç rymowanek, s┼éuchanie s┼éuchowisk, ┼Ťpiewanie piosenek, zach─Öcanie dziecka do opowiadania, co widzi na obrazku, np. podczas kolorowania ilustracji.



Inteligencja muzyczna
Osoby utalentowane muzycznie s─ů wra┼╝liwe na melodie i rytmy. Ch─Ötnie ucz─ů si─Ö gry na instrumentach, z ┼éatwo┼Ťci─ů rozr├│┼╝niaj─ů d┼║wi─Öki, cz─Östo nuc─ů pod nosem, lubi─ů pracowa─ç przy muzyce, nie sprawia im trudno┼Ťci powt├│rzenie us┼éyszanej melodii. Ten typ inteligencji mo┼╝na zaobserwowa─ç u dziecka najwcze┼Ťniej. Je┼Ťli maluch ch─Ötnie ┼Ťpiewa, potrafi wystuka─ç rytm melodii, nie mo┼╝e si─Ö skupi─ç, kiedy gra muzyka, lubi ta┼äczy─ç, z pewno┼Ťci─ů obdarzony jest inteligencj─ů muzyczn─ů. Z rado┼Ťci─ů b─Ödzie si─Ö uczy┼é literek, liczb oraz j─Özyk├│w obcych ┼Ťpiewaj─ůc piosenki edukacyjne i ─çwicz─ůc w ten spos├│b r├│wnie┼╝ pami─Ö─ç.


Nasze propozycje zabaw:
Wsp├│lne ┼Ťpiewanie piosenek, kojarzenie d┼║wi─Ök├│w z obrazkami, ws┼éuchiwanie si─Ö i rozpoznawanie odg┼éos├│w otoczenia, wystukiwanie rytmu, nauka gry na instrumencie, samodzielne wymy┼Ťlanie piosenek.






Inteligencja logiczno-matematyczna

Dla os├│b obdarzonych tym typem inteligencji ┼Ťwiat jawi si─Ö jako ci─ůg po┼é─ůczonych logicznie zdarze┼ä. We wszystkim staraj─ů si─Ö odnale┼║─ç sens, patrz─ů na ┼Ťwiat z du┼╝─ů dawk─ů racjonalizmu. Potrafi─ů my┼Ťle─ç abstrakcyjne i liczy─ç w pami─Öci. Lubi─ů porz─ůdkowa─ç, segregowa─ç, szybko dostrzegaj─ů wyniki i skutki, ┼║le si─Ö czuj─ů w towarzystwie os├│b niezorganizowanych, ch─Ötniej ni┼╝ inni sp─Ödzaj─ů wolny czas na rozwi─ůzywaniu krzy┼╝├│wek, czy rebus├│w.


Nasze propozycje zabaw:

Wsp├│lne odgadywanie zagadek, rozwi─ůzywanie ┼éamig┼é├│wek, labirynt├│w, rebus├│w, nauka liczb poprzez zabawy z obrazkami i przedmiotami codziennego u┼╝ytku, wykonywanie wsp├│lnych do┼Ťwiadcze┼ä np. sprawdzanie w misce z wod─ů, kt├│re przedmioty ton─ů i dlaczego, czy wyja┼Ťnianie dzia┼éania mechanizm├│w np. dlaczego samoch├│d jedzie.





Inteligencja ruchowa


Ludzie obdarzeni tym typem inteligencji emanuj─ů energi─ů, maj─ů ci─ůg┼é─ů potrzeb─Ö wyra┼╝ania swoich emocji poprzez ruch oraz kontakt fizyczny. Lubi─ů sp─Ödza─ç czas aktywnie, uprawiaj─ůc r├│┼╝nego rodzaju sporty oraz obcuj─ůc z natur─ů. S─ů zwykle otwarci na nowe wyzwania, aktywnie podchodz─ů do problem├│w, cz─Östo s─ů wra┼╝liwi na dotyk, maj─ů zdolno┼Ťci manualne. Dzieci posiadaj─ůce inteligencj─Ö ruchow─ů nie mog─ů usiedzie─ç w jednym miejscu, maj─ů ci─ůg┼é─ů potrzeb─Ö poznawania ┼Ťwiata poprzez dotyk.


Nasze propozycje zabaw:

Zaj─Öcia teatralne, taneczne, r├│┼╝nego rodzaju dyscypliny sportowe, rze┼║biarstwo, spacery, zabawy na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu, zabawy manualne.




Inteligencja emocjonalna (intrapersonlana)


Osoby z rozwini─Öt─ů inteligencj─ů emocjonaln─ů potrafi─ů panowa─ç nad swoimi uczuciami i doskonale wiedz─ů, jak nimi kierowa─ç, by mie─ç wp┼éyw na innych i osi─ůga─ç zamierzone cele, rozumiej─ů te┼╝ uczucia innych. Wed┼éug niekt├│rych psycholog├│w nasz sukces ┼╝yciowy w du┼╝ej mierze zale┼╝y od tego typu inteligencji. Zdolno┼Ťci intrarpersonalne nie s─ů uwarunkowane genetycznie, uczymy si─Ö ich przez ca┼ée ┼╝ycie. Je┼Ťli chcemy, by nasze dziecko zna┼éo swoje mocne i s┼éabe strony, potrafi┼éo by─ç w przysz┼éo┼Ťci dobrym parterem, rodzicem, akceptowa┼éo si─Ö takie jakie jest, potrafi┼éo wyznacza─ç samo sobie cele i drogi, powinni┼Ťmy zadba─ç o jego rozw├│j inteligencji emocjonalnej.


Nasze propozycje:

Wsp├│lne, rodzinne zabawy, opieka nad zwierz─Ötami, cz─Öste rozmowy, odgadywanie i opisywanie uczu─ç innych, udzielanie pomocy potrzebuj─ůcym, czytanie ksi─ů┼╝ek.




Inteligencja przyrodnicza


Osoby obdarzone tym typem inteligencji rozumiej─ů ┼Ťwiat poprzez swoje otoczenie. Lubi─ů przebywa─ç na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu, kochaj─ů przyrod─Ö, czuj─ů si─Ö jej nieod┼é─ůczn─ů cz─Ö┼Ťci─ů. Szybko zapami─Ötuj─ů gatunki zwierz─ůt i ro┼Ťlin, lubi─ů je hodowa─ç, interesuj─ů si─Ö ekologi─ů. Dzieci bardzo cz─Östo wykazuj─ů du┼╝e zainteresowanie przyrod─ů, chc─ů wiedzie─ç wszystko o dinozaurach, o podwodnym ┼Ťwiecie, lubi─ů chodzi─ç do lasu, ogrodu zoologicznego, czy obserwowa─ç ┼╝ycie mr├│wek.


Nasze propozycje zabaw:
Wsp├│lne wyprawy do lasu, ogrodu zoologicznego, czytanie ksi─ů┼╝ek o tematyce przyrodniczej, ogl─ůdanie film├│w przyrodniczych, opiekowanie si─Ö zwierz─Ötami.





Inteligencja interpersonalna

Osoby z rozwini─Öt─ů inteligencj─ů interpersonaln─ů widz─ů ┼Ťwiat oczyma innych ludzi, potrafi─ů z ┼éatwo┼Ťci─ů odczyta─ç emocje swoich rozm├│wc├│w, maj─ů zdolno┼Ťci do negocjacji, s─ů dobrymi mediatorami i cz─Östo urodzonymi przyw├│dcami. Dzieci obdarzone tym typem inteligencji szybko przystosowuj─ů si─Ö do nowego otoczenia, lubi─ů bawi─ç si─Ö z innymi dzie─çmi, ch─Ötnie bior─ů udzia┼é w grach zespo┼éowych.


Nasze propozycje:
Zabawy z r├│wie┼Ťnikami, uczestniczenie w zaj─Öciach grupowych, cz─Öste przebywanie w gronie rodzinnym ÔÇô dyskutowanie, wsp├│lne rozwi─ůzywanie problem├│w, wsp├│lne wykonywanie prac domowych.